صيانة السياراتمنوع

المساعدين ما هي وظيفتها، وما هي مشاكلها، وكيف نحافظ عليها

اقرأ في هذا المقال

  • ما هي وظيفة المساعدين.
  • مما تتكون المساعدين.
  • ايه أعراض تلف المساعدين.
  • إزاي أحافظ على المساعدين.

تُعتبر ممتصات الصدمات بالسيارة واللي كلنا نعرفها باسم المساعدين من الأجزاء الأساسية في أي نظام تعليق، وفي مقال اليوم هانتكلم عن وظيفة المساعدين، ومما تتكون، وكمان إزاي بتشتغل، وهانتكلم عن كيفية معرفة هل في أي مشكلة في المساعدين تستوجب صيانتها أو تغيرها، وإزاي نقدر نطيل عمر المساعد ونحافظ عليه.

ما هي وظيفة المساعدين.

وظيفة المساعدين بشكل مختصر جداً هي تقليل أو كبح ظاهرة تذبذب اليايات (Spring Oscillation)، وهي الحركة الترددية الرأسية (في حالة نظم التعليق في السيارات) لليايات لتفريغ الطاقة التي إكتسبتها عبر إمتصاص الصدمات الناتجة من السير فوق المطبات، بشكل آخر تخيل معايا ياي أو سوسته متعلق فيها ثقل ما وشديت الثقل ده لأسفل وسيبته، طبعاً الثقل هايتحرك بشكل رأسي صعوداً ونزولاً لمرات كثيرة حتى يتم تفريغ الطاقة المخزنة في السوستة، أهي الحركة الرأسية دية هي ظاهرة تذبذب الياي، وهو أمر غير مستحب تماماً عند القيادة.

في بدايات القرن الماضي ولما بدأت صناعة السيارات تزدهر بشكل كبير، كان بيتم الإعتماد على يايات ورقية متعددة الوصلات (Leaf Springs) شبه اللي بنشوفها في سيارات النقل حالياً، وبرغم إنها كانت بتقوم بامتصاص الصدمات بشكل مش بطال، لكن كان لازم تكون قاسية وناشفة علشان تمنع ظاهرة تذبذب اليايات.

المهم طبعاً مستوى الركوب كان في منتهى السوء، والأمر تطور ليصبح غير آمن بالمرة نتيجة قسوة نظام التعليق خصوصاً مع سوء حالة الطرق وقتها، لذا بدأت بعض شركات إنتاج السيارات تقلل شوية من قسوة اليايات والاعتماد على يايات أكثر نعومة، ولكن ده زود الحركة الترددية لليايات وبالتالي زود الطين بله.

شراء مساعدين للسيارات

لغاية لما تم تطوير واختراع أول ممتص للصدمات، واللي كان نظام ميكانيكي كامل مش بالشكل البسيط المدمج اللي بنشوفه حالياً، وهو الأمر اللي قلل كتير جداً من تذبذب اليايات، وقدم مستوى راحة ومستوى ركوب أفضل، مع معدل آمان وثبات أعلى كثيراً.

مما تتكون المساعدين.

المساعدين بشكلها الحالي هي ببساطة جهاز هيدروليكي، بيعتمد على مدى انضغاط السائل أو الغاز لتقليل حركة تفريغ طاقة اليايات عند السير بالسيارة على طرق غير ممهدة.

بداخل المساعد عامود متصل ببستم محكم به بعض الثقوب الصغيرة، بيتحرك بداخل أسطوانة بداخلها سائل هيدروليكي، ممكن نشبهه ببساطة بالحاقن أو السرنجة الطبية المتعارف عليها، جرب تشد أو تضغط عامود الحاقن وانت سادد جزء كبير من فتحة الحاقن السفلية وهاتعرف ايه المقصود.

وعند إنضغاط المساعد، أو فرده، حركة السائل الهيدروليكي البطيئة (نتيجة مرور الزيت من الثقوب الصغيرة فقط) بتساعد على تقليل حدة حركة السوست عند تفريغ القوة التي إمتصتها عند انضاغطها لما تعود مرة أخرى إلى ارتفاعها الطبيعي.

أنماط المساعدين

غالب المساعدين المستخدمة في سيارات الركوب العادية بتكون إما معتمدة على سائل هيدروليكي، أو سائل هيدروليكي ومعاه غاز والنمط الأخير قليل شوية.

والنمط الأخير بيكون ليه نوعين، إما مزدوج الأسطوانات، يعني الغاز في أسطوانة، والزيت في أسطوانة منفصلة، أو ذو أسطوانة موحدة يعني تصميم المساعد بيتكون من أسطوانة واحدة وبيفصل الزيت عن الغاز فيها بستم آخر.

طيب ايه أعراض تلف المساعدين.

في الحالات المتأخرة ممكن بسهولة إكتشاف تلف المساعدين، وهو عن طريق الضغط بقوة على جوانب السيارة الأربعة ومراقبة حركة ارتداد بدن السيارة، المفترض لو المساعد سليم تكون حركة الارتداد لمرة واحدة، أو مرة ونصف المرة فقط، وكل ما زادت حركة البدن كل ما كان دليل على إن حالة المساعد أسواء، وأعتقد أغلبنا إن ماكنش كلنا شفنا عربية ماشية بتتمرجح بشكل ملحوظ بعد المطبات.

الأعراض الأخرى اللي ممكن تؤكد على تلف المساعدين، يجب أن تكون رأي العين، يعني لازم نكون شايفين المساعد امامنا، وهي تتلخص في:

  1. تسريب للسائل الهيدروليكي بداخل المساعد وظهوره على البدن الخارجي للمساعد.
  2. حرية حركة عامود بستم المساعد (Piston Rod) بدون أي مقاومة من السائل أو الغاز بداخل المساعد.
  3. اعوجاج او كسر عامود بستم المساعد.
  4. وجود صدأ واضح على بدن المساعد، أو بعامود بستم المساعد.

إزاي أحافظ على المساعدين.

المساعدين بطبيعة الحال من المكونات المعمرة جداً بأي سيارة، والتي لا تستدعي اهتماماً خاصاً أو صيانات دورية كتيرة اللهم بس مراقبة غطاء التراب، ولكن مش معنى كده إنها غير قابلة للتلف، وعلشان نحاول نطيل عمرها ناخد بالنا من النقاط التالية:

  1. السير بسرعة معقولة في الطرق السيئة، والغير ممهدة، خصوصاً لو مركب جنط بحجم كبير.
  2. مراقبة الطريق دوماً خصوصاً لو طريق جديد عليك علشان المطبات المفاجئة، ولو قابلت مطب مفاجئ حاول تعدي المطب بدون الضغط على الفرامل قدر الإمكان.
  3. مراقبة غطاء التراب (كاوتشة التراب) دوماً وتغيرها لو وجددت تالفة، ودوام التأكد من سلامة جلب المساعد أو نقاط تثبيت المساعد ببدن السيارة وبنظام التعليق.
الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق